تاریخچه دوربین مداربسته, مقاله ها

تاریخچه دوربین های مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یا cctv مخفف closet circuit television میباشد.
به طور کلی دوربین مداربسته از سه قسمت اصلی،قسمت های الکتریکی(بورد اصلی ،بورد،سمسور،کانتور) ،بدنه و لنز تشکیل شده است.
دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارد که براساس ویژگی های کاربردی ساختاری و ظاهری تقسیم بندی میشوند که اکثرا نامگذاری انها بر اساس شکل ظاهری بدنه ی انها میباشد.

تاریخچه دوربین مداربسته

عمدتا تاریخچه ی دوربین مداربسته را میتوان به سه برهه تقسیم بندی کرد:
۱.دوربین های اولیه
۲.دوربین های نظارتی
۳.دوربین های مدرن
طبق تاریخچه ای که از دوربین مداربسته در دسترس است،در کشور المان برای اولین بار یک مهندس دوربین را درون یک جعبه قرار داد که تصاویر زنده را به مانیتوری که در فاصله ای متناسب از دوربین قرار داشت انتقال دهد.
در این عملیات او قصد دیدن اماده سازی و راه اندازی موشک ۷۲ را در سال۱۹۴۲ در جنگ جهانی دوم داشت.
در پایان جنگ جهانی دوم امریکایی ها نیز از تکنولوژی مشابه ای برای نظارت و اجرای ازمایشات اتمی خویش استفاده نمودند.
در سال ۱۹۶۰ پلیس متروپولیتان دو دوربین موقت را برای تماشای مردم در طول سفر خانواده سلطنتی تایلند به لندن به میدان ترافالگار معرفی کرد و اینچنین شد که دوربین مداربسته وارد انگلستان شد.
البته طولی نکشید که سیستم حمل ونقل لندن،دوربین مداربسته دائمی را برای امنیت شبکه راه اهن خود نصب کرد.
بعد از ان دوربین های مداربسته برای موارد دیگر به سایر نقاط لندن و لیورپول هم ارسال شد ولی بخاطر مشکلات مربوط به کابل و مهم تر از ان هزینه های زیاد نصب،استقبال زیادی از ان نشد.
در ابتدا این دوربین ها فقط دولتی بودند و برای نظارت پلیس استفاده میشد ولی در اواخر دهه و با پیشرفت تکنولوژی کم کم این سیستم وارد مغازه ها و خیابان ها نیز شد.
و اما اولین دوربین مداربسته در منزل توسط ماری وان بریتن براون اختراع شد.
طرح اولیه این دوربین شامل چهار حفره در درب جلویی و یک دوربین بود که فیلم این دوربین در تلویزیون نمایش داده میشد،یک میکروفون دو طرفه برای گفت وگو نیز،تعبیه شده بود و اگر فرد پشت در اشنا بود در با کنترل از راه دور باز میشد در غیر این صورت الارم به صدا در می امد.

دوربین های نظارتی

در دهه ۱۹۷۰تحولی شگرف در این سیستم به وجود امد،با ظهور ویدئو کاست یا VCR ،دوربین های مداربسته زنده،جای خود را به دوربین های نظارتی دادند و دیگر دوربین ها تصاویر را ضبط میکردند تا در صورت نیاز روی انها تجزیه و تحلیل صورت بگیرد.
این خود نقطه عطفی در تاریخچه دوربین مداربسته بود.
در سال۱۹۷۴ برای اولین بار جهت نظارت بر ترافیک جاده های اصلی لندن،مورد بهره برداری قرار گرفت و تنها یک سال بعد این سیستم جامع امنیتی برای مسابقات فوتبال نیز مورد استفاده قرار گرفت.
در ان زمان دوربین های مداربسته به صورت دستی کنترل میشدند و تصاویری سیاه وسفید داشتند،با این حال با ورود این سیستم ها به بازار های تجارت جهانی،استقبال گسترده ای از طرف شرکت ها،ایستگاههای بنزین و بانک ها و…صورت گرفت.
با تمام کم و کاستی ها این تکنولوژی جای خود را در بازار تثبیت کرد.
این دوربین ها در تاریکی یا نور کم قادر به تصویربرداری نبودند و نوارهای انها نیاز به تعویض داشت و با این همه مشکلات محبوب شد و در دهه های بعد رشد چشمگیری داشت.

<

*دوربین های مدرن*

از سال ۲۰۰۰ به بعد و پس از حملات تروریستی به مراکز مهم و امنیتی جهان،دوربین های مداربسته به یکی از تجهیزات واجب امنیتی تبدیل شدند.
با پیشرفت تکنولوژی دوربین های مداربسته مدرن تر شدند.
این دوربین ها که تا سال ها قبل تنها یک فیک کلی از یک منطقه در اختیار ما قرار میدادند اکنون بسیار دقیق عمل میکنند و تصاویر با جزییات کامل(مانند چهره ی افراد،پلاک خودرو هاو …) ارائه میدهند و تغییراتی از جمله دید در شب،حساسیت به حرکت در تصویر،انالیز چهره و … در انها به وجود امده است و از طرفی ارتمام تجهیزات الکترونیکی نظیر لپ تاپ،کامپیوتر ،موبایل و …میتوان جهت مشاهده تصاویر استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *