انواع دوربین مدار بسته, دسته‌بندی نشده, مقاله ها

انواع دوربین مداربسته

 

 

 

 

دوربین های مدار بسته را می‌توان از لحاظ تکنولوژی ساخت، شکل ظاهری کاور، کیفیت تصویر، طریقه ارتباط با دستگاه DVR، محل نصب و غیره دسته‌بندی کرد. در این مقاله ابتدا دوربین مداربسته را تعریف کرده و سپس انواع دوربین مداربسته را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

 

 

دوربین مداربسته چیست؟

همانطور که در مقالبه قبلی یعنی  تاریخچه اورده شده و شما برای اینکه این مقاله را بهتر درک کنید . دوربین مداربسته به انگلیسی  میباشد . همانطور که از ترجمعه کلمه به کلمه  این عبارت پیداست ، انگلیسی زبانان به این نوع سیستم نظارت  تصویری “”تلویزیون مداربسته میگوییند. ولی ما فارسی زبانان این نوع سیستم های امنیتی را با نام ” دوربین  مداربسته ” میشناسیم.

 

دوربین عنصر مهم یک سیستم حفاظتی و نظارت تصویری میباشد. سیستم های نظارت تصویری معمولا شامل دوربین، دستگاه ظبت و غیره هستند. وظیفه اصلی دوربین مداربسته دریافت تصویر محیط و ارسال ان برای دستگاه ظبط جهت ظبت و ذخیره سازی می باشد.

الان شما تعریف کلی دوربین مداربسته را دوباره خوندید پس بریم به موضوع اصلی.

 

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت به 6 دسته تقسیم میشود که عبارت اند از:

انواع دوربین مدار بسته موجود در بازار به سه نوع دوربین مداربسته آنالوگ، دیجیتال HD و تحت شبکه IP محدود می‌شوند.

دوربین مدار بسته آنالوگ

در این میان دوربین های مداربسته آنالوگ منسوخ شده و از رده خارج شده‌اند. با این وجود جهت آشنایی بیشتر با این نوع دوربین ها به مقاله‌ی “”  دوربین مدار بسته آنالوگ“”  مراجعه نمایید.

 

دوربین های مدار بسته HD

برای تغییر یک سیستم نظارت تصویری قدیمی آنالوگ به شبکه لازم بود تمام تجهیزات و کابل‌ها عوض شوند که این امر هزینه تغییر و بروزرسانی سیستم را بالا می‌برد. اینجا بود که دوربین های مداربسته HD وارد بازار شدند. این نوع از دوربین های مدار بسته روی بستر آنالوگ یعنی کابل کواکسیال و فیش BNC و… نصب و راه‌اندازی می‌شوند. این امر تغییر یک سیستم قدیمی آنالوگ به سیستم جدید HD را با هزینه پایین و بدون تغییر بستر سیستم نظارت تصویری ممکن ساخت.

دوربین مداربسته HDTVI

این دوربین های مداربسته با استفاده از تکنولوژی HDTVI طراحی و تولید شده‌اند. تکنولوژی HD TVI از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌های HD و پیشگام در این زمینه است که ابتدا توسط شرکت هایک ویژن طراحی و عرضه شد. تولید و فروش دوربین‌های مداربسته HDTVI در انحصار شرکت Hikvision و شرکت‌های وابسته‌اش از جمله ورتینا، رستر، تایفون و محصولات OEM هایک ویژن می‌باشد.

  • افزایش طول کابل کشی و قابلیت PoC در محصولات HD TVI:

نسل جدید HDTVI امکان کابل‌کشی یکپارچه و مستقیم تا 1000 متر و قابلیت POC را میسر کرده است. POC مخفف Power on Cable که امکان انتقال برق روی کابل کواکسیال را ایجاد می‌کند. این قابلیت باعث تسهیل و کاهش هزینه کابل‌کشی و نصب دوربین مداربسته می‌شود.

  • چیپ به‌کار رفته در دوربین های مداربسته HDTVI:

در اکثر دوربین های مدار بسته ای که توسط تکنولوژی HDTVI طراحی و تولید می‌شوند، از چیپ CMOS استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته HDCVI

در ساخت این نوع دوربین های مدار بسته از تکنولوژی HDCVI بهره گرفته شده است. این تکنولوژی مشابه تکنولوژی قبلی بوده و اولین بار توسط شرکت داهوا (Dahua Technology) طراحی و پیاده‌سازی شد. هم اکنون تولید و فروش دوربین های مدار بسته HD CVI در انحصار شرکت Dahua و شرکت‌های وابسته‌اش مانند اسپایت، مکسرون، سونتک و… به علاوه محصولات اوای‌ام داهوا می‌باشد.

همانطور که گفته شده مشخصات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین های مدار بسته HD CVI از لحاظ کابل‌کشی، چیپ و غیره مشابه HD TVI می‌باشد.

دوربین مداربسته AHD

دوربین های مدار بسته AHD در مقایسه با دو نوع قبلی، از کیفیت نسبتاً پایین‌تری برخودار بوده، اما استفاده از محصولات دارای تکنولوژی AHD مقرون‌به‌صرفه‌تر است. محصولات ای اچ دی اوپن‌ سرس بوده و دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

در ساخت دوربین های مدار بسته AHD از چیپ‌های مختلفی از جمله Sony، Pixel Plus، Optina، Omni Vision، Next Chip و غیره استفاده می‌شود. لازم به ذکر است کیفیت برخی از چیپ‌ها مانند Sony بالا بوده و محصولات دارای این چیپ‌ها با محصولات TVI و CVI از نظر کیفیت تصویر قابل رقابت هستند.

 

 

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

بعد از دوربین های آنالوگ و HD، دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP با تکنولوژی ساخت متفاوت وارد بازار شدند که بستری کاملاً متفاوت از لحاظ تجهیزات و کابل مورد استفاده برای نصب و انتقال اطلاعات با نوع قدیمی آنالوگ داشتند.

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری به انواع بولت (bullet)، دام (dome)، اسپیددام (speeddome) یا PTZ، فیش آی (fisheye) یا چشم ماهی، مینیاتوری یا مخفی و حرارتی (thermal) تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

دوربین مداربسته دام

کلمه Dome در انگلیسی به معنای گنبد می‌باشد. به دوربین‌های گنبدی شکل، دوربین مداربسته دام گفته می‌شود. این نوع دوربین‌ها مخصوص فضای بسته بوده و معمولاً روی سقف نصب می‌شوند اما به‌دلیل اینکه کمتر در دید هستند و فضای کمتر اشغال می‌کنند، در بعضی مواقع دیده شده که در فضای خارجی و روی دیوار نیز نصب می‌شوند.

دوربین مداربسته بولت

کلمه Bullet در زبان انگلیسی به معنای گلوله می‌باشد. به دوربین‌های استوانه‌ای شکل، دوربین مداربسته بولت گفته می‌شود. اکثر دوربین های مداربسته Bullet دارای بدنه‌ای از جنس فلز بوده، روی دیوار نصب شده و به دلیل شکل خاص کاور (به طور مثال داشتن سایبان) نسبت به دوربین های دام در مقابل بارش باران و برف نسبتا مقاوم‌تر هستند. با توجه به موارد ذکر شده دوربین‌های مداربسته بولت برای نصب در فضای خارجی مناسب‌تر هستند.

دوربین مداربسته اسپیددام یا PTZ

دوربین های مدار بسته اسپید دام یا PTZ قابلیت زوم بالا، چرخش افقی 360 درجه و چرخش عمودی 180 درجه هستند. عبارت PTZ مخفف Pan (چرخش افقی)، Tilt (چرخش عمودی) و Zoom (بزرگنمایی) می‌باشد.

دوربین های Speed Dome معمولا در فضاهای وسیع و بیرونی مانند چهارراه‌ها، میادین شهرها، پارکینگ‌ها، سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها و… نصب می‌شوند و دارای تکنولوژی‌های خاصی مانند ردگیری، دنبال کردن سوژه، تشخیص حرکت و… می‌باشند.

دوربین مداربسته فیش ای یا چشم ماهی

دوربین های مدار بسته FishEye یا چشم ماهی زاویه دید بالایی داشته و برای نظارت بر محیط‌های وسیع به‌کار می‌روند. دوربین‌های فیش آی معمولاً روی سقف نصب شده و تصویری پانورامیک با زاویه دید 360 درجه ارائه می‌دهند.

نصب و راه‌اندازی دوربین های چشم ماهی آسان بوده و به‌دلیل پوشش وسیع، با کاهش تعداد دوربین‌های مداربسته مورد نیاز باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند. بدین ترتیب به‌جای نصب 4 دوربین مداربسته معمولی مجزا، می‌توان همان محیط را با نصب یک دوربین فیش آی در مرکزیت، به‌طور کامل پوشش داد.

دوربین مداربسته مینیاتوری و پین هول

دوربین های مدار بسته مینیاتوری یا پین هول به دلیل سایز کوچکشان کاربردهای خاصی دارند. به‌عنوان مثال در اماکنی که فضای کافی برای نصب دوربین مداربسته با اندازه معمولی وجود ندارد، از دوربین PinHole یا مینیاتوری استفاده می‌شود.

نصب دوربین پین هول یا مینیاتوری به‌عنوان دوربین مخفی

از این نوع دوربین‌ها معمولاً به‌عنوان دوربین مخفی نیز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است نصب دوربین مخفی از لحاظ قانونی محدودیت داشته و جهت انجام این کار باید مجوزهای مربوطه را اخذ نمائید.

دوربین مداربسته حرارتی یا ترمال

دوربین های ترمال (Thermal) یا حرارتی همانطور که از نام‌شان پیداست، گرمای اشیاء موجود در محیط را تشخیص داده و هر دما را با رنگ خاصی نمایش می‌دهند. در این نوع دوربین های مدار بسته معمولاً اجسام گرم به‌ترتیب با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد، و اجسام سردتر به‌ترتیب با رنگ‌های سبز، بنفش و آبی نمایش داده می‌شوند.

در اماکنی خاص نصب دوربین های مداربسته حرارتی کمک شایانی به شناسایی نفوذ غیر مجاز و افراد خرابکار و سارقین می‌کند.

 

 

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس انتقال تصویر

دوربین مداربسته سیمی

در اکثر مواقع از دوربین های مدار بسته سیمی استفاده می‌شود. همانطور که گفته‌شد، جهت ارتباط بین دستگاه HD DVR و دوربین مداربسته HD از سیم کواکسیال، و جهت ارتباط بین دستگاه NVR و دوربین مداربسته تحت شبکه IP از کابل شبکه استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته بیسیم

دوربین مدار بسته بی سیم با نام‌های وای فای (wifi) و وایرلس (wireless) نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام این نوع دوربین مداربسته پیداست، احتیاج به کابل‌کشی نداشته و به سادگی نصب و راه اندازی می‌شود. تنها کافیست دوربین را در محل مورد نظر نصب کرده و نرم افزار انتقال تصویر مربوطه را روی گوشی موبایل خود راه اندازی کنید.

موارد کاربرد و نصب دوربین مدار بسته بیسیم

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

دوربین مداربسته indoor

دوربین های مدار بسته ای که در فضاهای داخلی نصب می‌شوند با نام ایندور یا indoor شناخته می‌شوند. نصب دوربین مدار بسته ایندور علاوه بر تأمین امنیت، می‌تواند با هدف نظارت بر پرسنل و کارمندان، جلوگیری از نزاع، بررسی رفتار مشتریان در یک فروشگاه، آنالیز و بررسی پروسه‌های تحقیقاتی و غیره نیز باشد.

معمولاً در فضاهای مسقف مانند منزل، شرکت، دفتر کار و… از دوربین های مداربسته دام و چشم ماهی استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته outdoor

عبارت اوتدور یا outdoor نیز به دوربین های مدار بسته ای اطلاق می‌شود که در فضاهای خارجی و باز نصب می‌شوند. این دوربین های به‌دلیل این که تحت تأثیر آب و هوا و شرایط محیطی محل نصب بوده و در معرض باد، باران، تگرگ، طوفان و رعد و برق، سرما و گرمای شدید، نور خورشید و… هستند، لازم است که ویژگی‌های خاصی داشته و از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

همچنین دوربین های مدار بسته خارجی باید طوری نصب شوند که در دسترس افراد خرابکار و سارقین وجود نداشته باشند. جدای از این، جهت به حداقل رساندن تأثیر عوامل خارجی و دریافت بهترین کیفیت تصویر در روز و شب، در نصب این نوع دوربین‌ها باید موارد خاصی که در مقاله زیر اشاره شده را رعایت کرد.

معمولاً در فضاهای خارجی و باز با توجه به نوع استفاده از دوربین های مداربسته بولت و اسپیددام یا PTZ استفاده می‌شود.

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

دوربین های مدار بسته را از لحاظ لنز به انواع مختلفی می‌توان تقسیم کرد، از لحاظ کیفیت تصویر به 1، 2، 3 و… مگاپیکسل و از لحاظ تنظیم به ثابت، وریفوکال و زوم.

البته لازم به ذکر است بعضی دوربین‌های خاص مانند دوربین مداربسته صنعتی فاقد لنز هستند و لنز باید به‌صورت مجزا با توجه به نیازها تهیه شود.

لنز ثابت

لنزهای فیکس (Fixed) یا ثابت همانطور که از نامشان پیداست، زاویه دید ثابتی دارند و به انواع 2.8، 3.6، 4، 6، 8 و 12 میلی‌متری تقسیم‌بندی می‌شوند. در این تقسیم‌بندی لنز 2.8 بازترین زاویه‌دید و لنز 12 میلی‌متری بسته‌ترین زاویه دید را دارند، به‌عبارت دیگر هرچه میلی‌متر پایین‌تر باشد زاویه دید لنز بازتر است.

لنز وریفوکال

لنزهای وریفوکال (Varifocal) یا متغیر به کاربر اجازه تنظیم فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته در محدوده‌ای مشخص را می‌دهند. برای مثال می‌توان به لنزهای وریفوکال 2.8 به 12، 2.8 به 10، 5 به 50 و غیره اشاره کرد. در این میان 2.8 به 12 رایج‌ترین می‌باشد و به کاربر اجازه تنظیم فاصله کانونی بین 2.8 تا 12 میلی‌متر را می‌دهند. لنزهای وریفوکال به دو دسته دستی و موتورایز (موتوردار) تقسیم می‌شوند.

لنز وریفوکال با تنظیم دستی

لنزهای وریفوکال دستی را یک بار هنگام نصب با استفاده از پیچ تعبیه‌شده روی دوربین مداربسته تنظیم کرده تا مصرف‌کننده به زاویه دید مطلوب و موردنیاز دست یابد.

لنز وریفوکال موتورایز

لنزهای وریفوکال با بهره‌گیری از موتوری کوچک امکان تغییر و تنظیم فاصله کانونی لنز بین محدوده مجاز را برای کاربر ایجاد می‌کنند. این قابلیت همچنین به کاربر اجازه می‌دهد توسط دستگاه DVR و یا از روی گوشی موبایل خود زاویه دید دوربین مدار بسته را تغییر داده و بدین ترتیب روی تصویر زوم کند.

لنز زوم موتورایز

لنز زوم موتورایز معمولاً در دوربین های مداربسته اسپیددام (speeddome) یا PTZ به‌کار می‌رود. این نوع لنزها امکان زوم بالا در محیط با استفاده از دستگاه DVR، گوشی موبایل یا کامپیوتر را ایجاد می‌کند.

 

 

 

دوربین های مدار بسته امنیتی می‌توانند یک نیروی قدرتمند حفاظتی در برابر سارقان باشند. از یک سو دوربین های امنیتی فقط برای ترساندن مزاحمان می‌باشند، زیرا مجرمین نمی‌خواهند در صحنه جرم دیده شوند و یا شواهدی به‌جای بگذارند. اگر خانه شما مورد سرقت قرار گیرد دوربین‌های امنیتی می‌توانند برای شناسایی و دستگیری سارقین و بازپس‌گیری اموال دزدیده شده کمک کنند؛ گذشته از کمک به جلوگیری از سرقت، دوربین های مدار بسته امنیتی می‌توانند به شما کمک کنند تا خانه و زندگی خود را به سادگی کنترل کنید.

در این مقاله به معرفی انواع دوربین های مدار بسته امنیتی، کاربردهای آن‌ها و بیان نکاتی برای نصب و استقرار این دوربین‌ها پرداخته شده است.

اگر شما در‌حال‌حاضر یک سیستم امنیتی دارید، ممکن است اینگونه به‌نظر برسد که دیگر به دوربین های مداربسته امنیتی نیازی ندارید. پس اگر قرار است از یک سیستم امنیتی برای حفاظت در برابر مزاحمان استفاده شود، در وهله اول لازم نیست از دوربین های مدار بسته برای دستگیری سارقین استفاده کنید ولی متاًسفانه باز هم مزاحمان می‌توانند با شکستن حصارها به خانه شما وارد شوند حتی زمانیکه شما یک سیستم امنیتی داشته باشید.

معرفي کامل انواع دوربين مداربسته

 

 

 

 

فراتر از نظارت امنیتی، دوربین های مدار بسته امنیتی بسیاری از کاربردهای دیگر مانند دیدن اینکه چه کسی پشت در خانه شماست یا چک کردن بچه‌ها و حیوانات خانگی را دارند.

اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به برخی موارد که در آن دوربین های مداربسته امنیتی مؤثر واقع شده‌اند بیاندازیم. در برخی موارد دوربین های امنیتی بلافاصله مزاحمان را شناسایی کرده و پلیس فوراً آن‌ها را دستگیر می‌کند و در‌ موارد‌دیگر زمان بیشتری طول می‌کشد تا پلیس با تحقیقات خود سارقین را دستگیر کند. زمانیکه دوربین مجهز به سنسور تشخیص حرکت باشد، دستگیری سارق عملاً امکان‌پذیر است.

 

موارد استفاده از دوربین‌های امنیتی:

ممکن است فکر کنید زمانیکه در خانه هستید نیازی به دوربین های مداربسته امنیتی ندارید، اما متعجب می‌شوید اگر متوجه شوید که چه اندازه این دوربین های مدار بسته می‌توانند مفید باشند از جمله:

  • دیدن کسی که پشت در هر اتاق در خانه شماست؛ این امر به‌ویژه در نیمه‌‌های شب مناسب است و یا زمانیکه شما در طبقه اول نیستند.
  • استفاده از آن به‌عنوان مانیتور تصویری برای نظارت بر کودکان.
  • امکان نظارت بر اعضای خانواده در خانه و نظارت بر نقاط خارج از محدوده خانه مانند کارگاه و انبار.
  • مراقبت خیلی آسان از افراد سالمند خانواده به‌وسیله تنظیم کردن دوربین مدار بسته در مناطقی که آنها بیشتر وقت خود را آنجا می‌گذرانند. شما می‌توانید از اتاقی دیگر یا زمانیکه از منزل دور هستید، مراقب آنها باشید.
  • سر و صدای وحشتناک از طبقه پائین منزل را بدون بیرون آمدن از رختخواب می‌توانید شناسایی کنید. اگر شما در منزل خود در ساعاتی خاص صداهای عجیب و غریب می‌شنوید، دوربین های مداربسته را چک کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد قبل از اینکه مستقیماً به سمت منبع صدا بروید.
  • زمانیکه شما خارج از منزل هستید دوربین های مدار بسته امنیتی فقط برای دستگیری سارقین نیستند. در حقیقت زمانیکه وارد حریم خانواده، بچه‌ها و اموال شما می‌شوند به شما آرامش خاطر و اجازه می‌دهند تا ببینید در طول شبانه روز در منزل شما چه اتفاقاتی می‌افتد.
  • دستگیری سارقین یا مزاحمان در حالیکه سعی میکنند حفاظ‌ها را بشکنند.
  • بررسی وضعیت حیوانات خانگی زمانیکه دور از منزل هستید.
  • اطلاع از زمان برگشت بچه‌ها از مدرسه به خانه؛
  • اگر زنگ هشدار بر روی تلفن همراه شما فعال است و شما خارج از منزل هستید، می‌توانید بررسی کنید که چه اتفاقاتی افتاده و اینکه هشدار خطا بوده یا موضوع جدی بوده است.
  • زمانیکه دور از منزل هستید، می‌توانید ناظر و مراقب پرستار کودک خود باشید.
  • می‌توانید رفتارهای مشکوک اطراف خانه خود را ببینید که ممکن است شامل فرد غریبه‌ای باشد که مدت‌هاست خانه شما را تحت‌نظر قرار داده است.
  • می‌توانید زمانیکه دور از منرل هستید، عبور و مرورها و افرادی که اطراف خانه شما هستند را مشاهده کنید.
  • همانطور‌که می‌بینید چه شما در منزل ویا دور از منزل باشید دوربین‌های امنیتی می‌توانند بیش از مواردی چون دستگیری سارقین کاربرد داشته باشند. طیف گسترده‌ای از دوربین‌های امنیتی وجود دارد که هریک خدماتی متفاوت با هدفی خاص را ارائه می‌دهند. از دوربین های مدار بسته دام تحت شبکه، پن‌تیلت (پی.تی)، دید در شب، یا دوربین های مدار بسته مخصوص فضای بیرون استفاده کرد.

 

انواع دوربین‌های امنیتی

هنگام بررسی انواع دوربین‌های امنیتی به خاطر داشته باشید که خیلی از آنها مانند دوربین های مداربسته فضای باز، دوربین های دید در شب، دوربین‌های پی‌تی یا دوربین‌های آی.پی از نوع دوم، ویژگی‌های چندگانه دارند.

فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا این ویژگی‌ها را بشناسید و مناسب‌ترین دوربین مداربسته را برای خود انتخاب کنید. در اینجا رایج‌ترین دوربین‌های امنیتی موجود در بازار و ویژگی‌های آنها ذکر شده است:

  • دوربین مداربسته ساده یا ثابت: دوربین مدار بسته ثابت دوربینی با هدف کلی نظارت است که نه حرکت می‌کند، نه تغییر جهت می‌دهد و نه زوم می‌شود.
  • دوربین مداربسته PTZ: دوربین های مداربسته پی.تی.زد می‌توانند به سرعت تغییر جهت دهند و یا زوم شوند حتی می‌توانند بر روی یک جسم در‌حال حرکت در یک نقطه متمرکز شوند که این به مدلی که شما خریداری می‌کنید، بستگی دارد. دوربین‌های پی.تی.زد، توانایی چرخش در زاویه بالا و پایین با توجه به فضای داخلی موتور را دارند. بسیاری از شرکت‌های امنیتی همچون هایک ویژن، داهوا، ورتینا و … به شما اجازه کنترل از راه دور از طریق دوربین‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند یا دیگر دستگاه‌‌های تحت وب فعال می‌باشند را می‌دهند.
  • دوربین بی‌سیم: این روزها بیشتر دوربین‌های امنیتی، بی‌سیم هستند. دوربین‌های مداربسته بی‌سیم از طریق اتصال به اینترنت به سیستم امنیتی شما متصل می‌شوند و بسیار آسان راه‌اندازی می‌شوند. معمولاً شما می‌توانید دوربین مدار بسته بیسیم خود را توسط یک تلفن هوشمند و یا کامپیوتر کنترل کنید. فایده دوربین‌های امنیتی بی‌سیم این است که مجبور نیستید برای اتصال آن‌ها به سیستم هشدار به درون خانه سیم‌کشی کنید.
  • دوربین دید در شب: دوربین های دید در شب با استفاده از فناوری مادون قرمز برای مناطقی که نور ضعیف دارند و ضبط کردن فیلم در شب مناسب می‌‌باشند.
  • دوربین مخصوص فضای باز: دوربین های مدار بسته مخصوص فضای باز، اغلب عناصر دوربین های دید در شب را دارند و ضد آب می‌باشند. این دوربین‌ها برای مشاهده کسی که پشت درب است بدون باز کردن درب و دیدن آنچه در خارج از منزل یا پشت حیاط اتفاق می‌افتد، بسیار مهم هستند.
  • دوربین آشکارساز حرکت: دوربین های مدار بسته آشکارساز حرکت می‌توانند به محض تشخیص حرکت، شروع به عکس‌برداری و فیلم‌برداری کنند. بنابراین شما ساعت‌ها فیلم ضبط شده بی‌مصرف نخواهید داشت. برخی دوربین‌های آشکارساز حرکت مانند دوربین‌های پی.تی می‌توانند بر روی حرکت یک چیز متمرکز شوند و آن را دنبال کنند.
  • دوربین مخفی: دوربین های مخفی به‌عنوان دوربین‌های نگهدارنده شناخته شده‌اند که می‌توانند در محل‌های مخفی ( قفسه کتاب، ظرف کلوچه، قسمت میانی اسباب روی میز و …) نصب شوند و برای جاسوسی یا بررسی رفتارها مورد استفاده قرار گیرند که در غیر اینصورت بدون استفاده از این دوربین های مدار بسته، ممکن است بررسی سخت باشد. این دوربین ها به شما اجازه می‌دهند که مراقب و ناظر بر رفتار پرستار کودک خود باشید یا کودکان خود را در زمانیکه در خانه تنها هستند، ببینید.
  • دوربین دام: این دوربین‌های مداربسته به شکل گنبد هستند و معمولاً داخل منزل استفاده می‌شوند. بعضی از دوربین‌های دام، نوردهی مادون قرمز دارند و می‌توانند به‌صورتی طراحی شوند که امکان دستکاری آن‌ها نباشد. دوربین‌های دام عموماً پی.تی هستند و قادر به زوم کردن می‌باشند. به‌دلیل شیب سپر دوربین بسیاری از افراد نمی‌توانند بگویند که دوربین مداربسته در حال حاضر نمایی از آنها دارد یا خیر؟
  • دوربین تحت شبکه (IP)دوربین های مداربسته تحت شبکه دوربینی دیجیتال است که می‌تواند از طریق یک شبکه کامپیوتری یا اتصال پهن‌باند، داده‌ها را ارسال و دریافت کند. اکثر دوربین‌های مداربسته با این قابلیت را وِب‌کَم می‌نامند. زمانیکه صحبت از دوربین‌های خاص باشد نام رایج آنها ” دوربین آِ.پی” یا ” نِت‌کَم” است.

 

 

 راهنمای نصب دوربین مدار بسته در فضای خارجی

نکاتی برای نصب و استقرار دوربین‌های امنیتی

اگر شما می‌خواهید دوربین مداربسته امنیتی را برای خودتان نصب کنید، ساده‌ترین راه این است که دوربین مدار بسته وای فای خریداری کنید زیرا دوربین‌های بی‌سیم، هیچ سیم یا کابلی ندارند که نگران ضربه خوردن به‌آن باشید. همچنین با دوربین‌های بی‌سیم می‌توانید فیلم‌ها را از طریق تلفن هوشمند یا سایر وسایل اینترنتی مشاهده نمایید. با در‌نظر گرفتن این موضوع مکان‌هایی در منزل وجود دارند که می‌توان دوربین‌های امنیتی را آنجا نصب کرد:

  • درب جلویی و عقبی: بیشتر مردم دوربین های مدار بسته را جلوی در منزل خود قرار می‌دهند اما آنها نسبت به درب پشتی بی‌توجه می‌شوند. در وهله اول راه ورود به داخل خانه برای سارقین درب پشتی می‌باشد.
  • مناطق پر رفت و آمد: اگر شما می‌خواهید در داخل خانه در جاییکه پر رفت و آمد می‌باشد، دوربین های مداربسته را قرار دهید، مکان‌هایی که یک مزاحم برای دسترسی به سایر قسمت‌ها طی می‌کند شامل راهروهای ورودی و اتاق نشیمن محل‌های مناسبی برای نصب دوربین مدار بسته می‌باشند.
  • دوربین مدار بسته خود را در جهت درست قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دوربین‌ها در مؤثرترین زاویه برای ضبط تصاویر قرار بگیرند.
  • دوربین های مدار بسته دیجیتال با سنسور حرکت، زمانیکه یک مزاحم از کنار آن به‌طور مستقیم و به سمت آن حرکت کند، بهتر می‌توانند حرکت را تشخیص دهند. به همین دلیل راهروها و نقاط ورود به مکان‌های بزرگ بهترین نقطه برای قرار دادن این دوربین‌ها می‌باشند.
  • اتاق خواب‌ها: سارقین در وهله اول استاد غارت اتاق خواب‌ها می‌باشند، بنابراین ایده خوبی است که دوربین را آنجا قرار دهید. علاوه‌بر‌این، اگر می‌خواهید از دوربین های مدار بسته برای مراقبت از کودکان خود استفاده کنید، دوربین را در اتاق بچه‌ها قرار دهید. تصور کنید در حال پخت شام، کار کردن پشت میز کار یا تماشای تلویزیون در اتاق دیگر می‌باشید. در این حال به‌راحتی قادر به بررسی وضعیت کودک خود که خوابیده است، توسط تلفن هوشمند خود می‌باشید. دوربین‌های امنیتی مانند هر چیز دیگر در خانه شما نیاز به کمی تعمیر و نگهداری و مراقبت دارند آنها توجه زیادی نیاز ندارند اما نباید آنها را صرفاً راه‌اندازی کنید و بعد از آنها غافل شوید. لازم است بررسی کنید تا مطمئن شوید دوربین مداربسته به‌درستی کار می‌کند و اطمینان حاصل کنید که خط دید دوربین واضح باشد.

 

در اینجا به چند نکته اشاره کنیم که تضمین می‌کنند دوربین‌های مداربسته با توجه به توانایی‌هایشان به بهترین روش کار می‌کنند:

  • تمیز نگه داشتن دوربین‌ها: سعی کنید لنز دوربین مدار بسته خود را به‌صورت منظم تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که با گرد و غبار پوشیده نشده باشد. یک دوربین مدار بسته با دید تار نسبت به یک دوربین تمیز از کاربری کمتر برخوردار می‌باشد. شما باید لنز دوربین را تمیز و شفاف نگه دارید تا اگر کسی قصد شکستن حصار خانه شما را داشت، پلیس بتواند به‌وضوح شخص را شناسایی کند.
  • درخت‌ها و بوته‌ها: از درخت‌ها و بوته‌ها و موارد نظیر این‌ها و یا از لوازم اطراف خانه خود که ممکن است مانع چشم‌انداز دوربین شوند آگاه باشید. دوربین‌ها را در یک محل مناسب راه‌اندازی کنید و مطمئن شوید که خط دید روشن دوربین مدار بسته حفظ شده باشد.
  • مراقب عناصر و اجزاء تشکیل دهنده دوربین مدار بسته باشید. زمانیکه دوربین‌ها را در فضای باز قرار می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که دوربین های مدار بسته ضدآب باشند. اگر خانه شما در منطقه‌ای با باران‌های شدید و طوفان واقع می‌باشد، مطمئن شوید که دوربین‌ها به‌درستی کار می‌کنند و هیچ عاملی لنز دوربین را نمی‌پوشاند.
  • بررسی منظم باطری دوربین: اگر دوربین های مداربسته شما سنسور حرکتی دارند، فقط حرکات شناسایی شده را ضبط می‌کنند. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و نیازی نیست شما ساعت‌ها فیلم بی‌مصرف ضبط کنید. با‌این‌حال از عمر باطری دوربین مداربسته خود آگاه شوید تا زمانیکه نیاز شد آن را تعویض کنید.

 10 راه بهبود دید در شب دوربین مداربسته

 

در این مقاله به معرفی قابلیت‌های PRIVACY MASK, 3D INTELLIGENT POSITIONING, 3D DNR, SMART IR در دوربین مداربسته می‌پردازیم.

PRIVACY MASK چیست؟

یکی از ویژگی های موجود در بسیاری از دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) است که به محافظت از حریم خصوصی با پنهان کردن بخش هایی از تصویر، می پردازد.

 

 Privacy Mask

از طریق عملکرد ماسک امنیتی در دوربین های مداربسته آی پی، یک ناحیه خاص که تحت پوشش دوربین است تار یا پیکسل پیکسل می‌شود. بنابراین شما می‌توانید بدون اینکه به حریم خصوصی شما آسیبی برسد از دوربین مداربسته به طور مؤثرتری استفاده کنید.

این ویژگی معمولاً برای پوشش پنجره‌ها و درب ها در مناطق مسکونی یا به طور‌کلی در نواحی حساس که نمی‌خواهید دوربین آنها را مشاهده نماید، استفاده می‌شود. همچنین بهتر است برای پوشش مناطق مختلف، به‌جای استفاده از ماسک بزرگتر، از ماسک های چندگانه استفاده شود.

3D INTELLIGENT POSITIONING چیست؟

یک عملکرد با استفاده آسان است که به کمک آن کاربران می توانند با کشیدن یا کلیک کردن ماوس، تصاویر را در موقعیت های مشکوک تعقیب یا بزرگنمایی کنند.

 

3D DNR (کاهنده نویز دیجیتال) چیست؟

تکنولوژی 3D DNR یک قابلیت پیشرفته است که می تواند پارازیت های تصویر را بطور قابل توجهی کاهش دهد، حتی در شرایطی که نور محیط کم است.

 

SMART IR چیست؟

یک قابلیت در دوربین مدار بسته است که شدت تابش نور مادون قرمز را بر اساس فاصله سوژه تنظیم می کند. درنتیجه تصویر در فضای خیلی تیره، واضح دیده می شود.

 

 

 

آیا تاکنون درباره‌ی دوربین‌های مداربسته AI شنیده‌اید؟

زمانی که برای اولین بار مفهوم دوربین‌های مداربسته AI معرفی شد و به دنبال آن به سرعت جای خود را در منازل هزاران نفر باز کرد، من توسط یکی از همکارانم که خود مهندس AI (هوش مصنوعی) بود، با عملکرد این نوع دوربین‌ها آشنا شدم.

صادقانه بگویم، زمانی که درباره دوربین‌های مداربسته‌ی AI و همچنین در مورد تکنولوژی AI اطلاعات بیشتری کسب کردم واقعا تحت‌تأثیر عملکرد این دوربین‌ها قرار گرفتم، و بنابراین مشتاق شدم تا این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم تا با نحوه‌ی عملکرد دوربین‌های مداربسته AI و این‌که تا چه اندازه این دوربین‌ها می‌توانند امنیت منزل شما را ارتقاء دهند، آشنا شوید.

اساساً، 2 موضوع عمده درباره‌ی دوربین‌های مداربسته AI وجود دارد که قابل اهمیت است:

  • چه چیز خاصی درباره این دوربین‌ها وجود دارد؟
  • این دوربین‌ها چطور کار می‌کنند؟

در ادامه، موارد ذکر شده فوق در مورد دوربین‌های مداربسته AI را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

 

 

چه چیز خاصی درباره دوربین‌های مداربسته AI وجود دارد؟

یک دوربین مداربسته AI از بسیاری جهات هوشمند است و در اینجا ویژگی‌هایی را ذکر می‌کنیم که این دوربین‌ها را برای ما جذاب و جالب می‌سازد:

  1. شناسایی افراد و حیوانات خانگی

شگفت انگیزترین ویژگی و می‌توان گفت مهمترین عامل جذب مشتری در مورد دوربین‌های مداربسته AI این است که این دوربین‌ها قادرند تفاوت‌های بین عناصر طبیعی، حیوانات خانگی و انسان‌ها را تشخیص دهند.

و بنابراین شما تنها زمانی هشدار خطر را دریافت می‌کنید که یک مزاحم واقعی وارد محوطه‌ی منزل شما شده باشد و مزاحمتی از جانب هشدارهای خطر کاذب که دوربین‌های مداربسته‌ی قدیمی‌تر ایجاد می‌کردند، دریافت نمی‌کنید، اگرچه برخی از دوربین‌های با کیفیت‌ مانند، Reolink Argus 2، با استفاده از حسگرهای حرکتی PIR تا حد زیادی هشدارهای خطر کاذب را کاهش داده است.

  1. تشخیص چهره

امتیاز دیگر دوربین‌های مداربسته AI که شما احتمالا برای امنیت منزل خود مجذوب آن خواهید شد، عملکرد تشخیص چهره است، به این معنی که دوربین قادر است چهره‌های جدید و چهره‌های آشنا را تشخیص دهد. بنابراین شما می‌توانید ترتیبی دهید که تنها درصورت مشاهده چهره‌های ناآشنا به شما پیام هشدار داده شود.

بعلاوه، دوربین‌های مداربسته AI قادرند تا شخص قابل توجهی را به خاطر بسپارند، برای مثال شخصی که دزدکی وارد منزل شما شده است، و زمانی که دوباره آن شخص خودش را نشان دهد بلافاصله چهره او را تشخیص می‌دهند.

  1. تشخیص حرکت

برخی از دوربین‌های مداربسته AI پشرفته‌تر حتی قادرند حرکات خاصی،  مانند حرکت اشیا بخصوصی از یک مکان به مکان دیگر، را شناسایی کنند. این عملکرد می‌تواند حقیقتا برای نظارت بر کسب و کار، مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، بسیار سودمند باشد تا بتوان دزدان مغازه‌ها که معمولا اقلام کوچک را در جیب خود می‌گذارند را در حین ارتکاب عمل گیر انداخت.

  1. ردیابی اشیا

برای اولین بار، دوربین‌های مداربسته AI امکان ردیابی و تحلیل اجسام متحرک را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک چهره جدید وارد منزل شما شود، دوربین مداربسته AI به صورت خودکار روی هدف زوم کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، و یک تصویر واضح یا ویدیوی ضبط شده از شخص رویت شده به شما ارائه می‌دهد، بنابراین اگر شخصی دزدکی در اطراف اموال و ملک شما پرسه بزند، شما بلافاصله متوجه خواهید شد.

  1. تشخیص صدا

دوربین‌های مداربسته AI علاوه بر اینکه توانایی درک تصویر مشاهده شده را دارند می‌توانند صدای شنیده شده را نیز متوجه شوند، و به‌نوعی همانند دستیار شخصی Google Alexa از شما دستور بگیرند.

به این ترتیب شما می‌توانید مستقیما با دوربین مداربسته AI صحبت کرده و بگویید که در جستجوی چه چیز هستید، مثلاً چیزی شبیه زمانی که فرزند کوچک شما دیروز از مدرسه به خانه برگشت. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان و به آسانی قطعه فیلم‌های ویدیویی مورد نظر خود را از میان فایل‌های ضبط شده طولانی پیدا کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *