مقاله ها, پنل خورشیدی

پنل خورشیدی چگونه کار میکند؟

پنل خورشیدی چگونه کار میکند؟

به طور کامل و خلاصه میتوان گفت پنل خورشیدی، نور خورشید را میگیرد و تبدیل به انرژی الکتریسیته میکند و اما در ادامه روش کار جزئی تر ان را توضیح خواهیم داد.
پنل ها از کنار هم قرار گرفتن چندین سلول خورشیدی تشکیل میشوند،این ساختار مانند باتری ،میدان الکتریکی ایجاد میکنند،چرا که یک لایه مثبت و یک لایه منفی دارند و باعث این میدان میشوند.
با برخورد فوتون ها به این سلول ها ی خورشیدی الکترون ها از اتم هایشان جدا میشوند و در میدان الکتریکی قرار میگیرند و الکتریسیته ایجاد میشود.
سلول خورشیدی ،یک قطعه ی الکترونیکی هشت ضلعی به اندازه ی کف دست است که وقتی در کنار هم قرار میگیرند،ماژول خورشیدی را تشکیل میدهند.
سلول های خورشیدی در اصل مانند سلول باتری برق تو لید میکنند،با این تفاوت که برای اینکار نیاز به مواد شیمیایی ندارند و با جذب نور این کار را انجام میدهند .
به طور جزئی تر سلول ها از دو لایه تشکیل شده اند که به طور ویژه ای به انها ناخالصی افزوده شده است.
ناخالصی ها در لایه پایین به گونه ای است که الکترون کمی دارند و نوع مثبت یا p نامیده میشوند و لایه بالا الکترون های بیشتری دارند و به ان n میگویند.
وقتی سلول ها را روی هم بگذاریم،با قرار گیری n روی p سدی ایجاد میشود که اجازه ی عبور الکترون را نمیدهد و در ان هیچ جریانی بر قرار نمی شود ولی وقتی نور خورشید(فوتون ها) به ان بتابد،الکترون ها بر انگیخته میشوند و از سد عبور کرده و در مدار جریان پیدا میکنند .
همانطور که گفته شد این سلول ها در کنار یکدیگر قرار میگیرند و ماژول را تشکیل میدهند و با کنار هم قرار گرفتن ماژول ها در کنار هم یک پنل خورشیدی درست میشود.
هر سلول چند ولت برق تولید میکند،با کنار هم قرار گیری انها،ولتاژ مورد نظر تامین میشود و با توجه به نیاز خود تعداد سلول ها و ماژول ها را تعیین میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *